zee%252520italia%252520hor_edited_edited_edited.jpg




MINDFULNESS


"Door het bewerkstelligen van een zekere innerlijke discipline kunnen ons gedrag, onze hele zienswijze en aanpak van het leven een transformatie ondergaan. Wanneer we het hebben over die innerlijke discipline kunnen daar natuurlijk veel methoden komen kijken. Maar in het algemeen ga je eerst vaststellen welke factoren leiden tot geluk en welke factoren tot lijden. Als je dit hebt gedaan, begin je de factoren die leed veroorzaken te geleidelijk te elimineren, en de factoren die leiden tot geluk te cultiveren. Dat is de juiste methode."                                                  Dalai Lama, De kunst van het geluk 

MINDFULNESS

MBSR, Mindfulness based stress reduction, is een wetenschappelijk onderbouwde aandachtstraining die in 1979 is geïntroduceerd door Jon Kabat-Zinn als een eenvoudig trainingsprogramma van acht weken.Het is een integrale benadering waarbij zowel geestelijke als lichamelijke gezondheid wordt bevorderd.Het leert je hoe je zelf actief kunt bijdragen aan je kwaliteit van zijn door op een bepaalde manier; doelbewust, in het huidige moment en niet oordelend aanwezig te zijn. MBSR is wetenschappelijk onderzocht aan universiteiten en de resultaten tonen vermindering van stress, minder kans op depressie en een grotere levenskwaliteit.

RUST
STOPPEN MET DOEN 

Om tot het inzicht te komen van welke factoren leiden tot geluk en welke tot lijden is er eerst rust nodig. Men kan pas helder kijken door een bokaal met zand en water als men stopt met schudden en die even rustig neerzet. Door een gevarieerd aanbod aan oefeningen kalmeren we ons hoofd en lichaam en bevorderen we het concentratievermogen.

HELDER KIJKEN
INZICHT

Wanneer het rustiger is in het hoofd, kunnen we helderder gaan zien. Er komt onderscheid tussen gedachten, emoties fysieke gewaarwordingen en patronen. Slapeloze nachten en piekeren maken plaats voor inzicht.

GERICHT HANDELEN
WELBEVINDEN & CREATIVITEIT

Het gevoel dat ons leven wordt geleefd en gestuurd door de automatische piloot vervangen we door gericht handelen. Als je weet waar je bent, is het gemakkelijker om een eigen route uit te stippelen.
Dit gaat gepaard met een gevoel van welbevinden en creativiteit.

MINDFULNESS TRAININGEN

8 weekse MBSR

De mindfulness training bestaat uit 8 weken sessies van 2 u 1/2
met:

  • didactische presentaties (bijv. over het stressmodel)

  • uitwisselingen in tweetallen en in groep

  • 1 trainingsdag van hele dag

  • inquiry (inzichtgevend vraaggesprek)

  • formele oefeningen: eenvoudige oefeningen waarbij de aandacht gericht wordt op de ademhaling of het lichaam. Via oefening leer je de opmerkzaamheid te verhogen door zowel staande, liggende, zittende posities en in beweging.

    De training wordt gestart op stoelen. Wie liever op een kussen of bankje zit kan dat ook doen. Indien het fysiek niet mogelijk is om te zitten kan je de training ook al liggend volgen.

    Het groepsproces wordt ondersteund door een ervaren trainer en je krijgt geluidsbestanden en een werkboek mee naar huis. Zo kan je thuis verder oefenen.De thuisbeoefening is van cruciaal belang in de training. Het succes wordt bepaald door de mate waarin men oefent.
    Deelnemers en trainer oefenen samen in mindfulness, vanaf het begin. Nieuwe inzichten worden gedeeld en kunnen door iedereen worden gebruikt.

    De mindfulness training kan je in groep volgen of individueel.

“De training heeft me geholpen om uit mijn burn-out te raken. Mindfulness heeft me bijgebracht hoe rust te vinden en minder te piekeren. Ik heb meer zelfvertrouwen gekregen en ik heb geleerd mezelf alsook de medemens liever te gaan zien. Ik zou de training aanraden aan iedereen die zichzelf verliest in de drukte van alle dag.” Stefan

VOORDELEN

“Het ontwikkelen van grotere mindfulness biedt ons nieuwe mogelijkheden aan om aan de slag te gaan met wat we bedreigend vinden en hoe we intelligent op dergelijke vermeende dreigingen kunnen inspelen in plaats van er automatisch op te reageren en potentieel ongezonde gevolgen in gang te zetten.” jon Kabat-Zinn

Het volgen van een 8-weekse mindfulness training kan leiden tot volgende voordelen:

  • een betere tot goede nachtrust

  • een helderder hoofd met minder piekeren

  • meer concentratie

  • meer energie

  • opgewektheid en tevredenheid

  • gerust gemoed

  • rust

  • verhoogd concentratievermogen

  • zelfregulatie en zelfmanagement

  • flexibiliteit

  • veerkracht

  • betere omgang met lichamelijke klachten.

  • leren van strategieën in omgaan met gedachten, zoals negatieve gedachten.

  • beter dealen met emoties, zoals angst of frustratie.

  • nieuwe tools gebruiken om te gaan met moeilijkheden, op het werk, thuis of elders.

  • het tijdig gewaarworden van vroege waarschuwingssignalen van stemmingsveranderingen en negatieve gedachten, gevoelens en gewoontes. Gekoppeld hier aan een actieplan ontwikkelen voor wanneer deze verschijnen om er adequaat op te reageren. Zo veroorzaak je zelf minder stress!


``De veranderingen die ik waarneem zijn een verhoogd bewustzijn in mijn lichaam en denken. Ik let doorheen de dag veel meer op mijn lichaamshouding en -tonus. Als ik pieker vind ik mezelf sneller terug door te beseffen dat mijn gedachten geen feiten zijn. Bewustzijn van mijn communicatie in stressmomenten is nog een hele uitdaging. Soms lukt dit, soms niet.’’ Kris ​

MINDFULNESS TRAININGEN

tweeherten.jpg
10625091_10152725436942962_5320741847026

IN GROEP

Mindfulness wordt doorgaans in groep aangeboden. Ik werk met kleine groepen (max 12 pers) om veiligheid en persoonlijkheid te waarborgen. Het is aangeraden de training in groep te volgen, aangezien je veel van elkaar leert en veelal veel ondersteuning door de groep ondervindt. Ik heb al meer dan tien jaar ervaring in werken met groepen.

“Ik zou de training aanraden omwille van de uitnodigende, vriendelijke en authentieke manier waarop de training wordt gegeven. Ik ben overtuigd van Lieze haar kennis en kunde en de doorleefde manier waarop de training wordt gegeven. Je kan voelen dat de trainer ervaring heeft en de mindfulness hanteert in eigen leven, het wordt niet op een zweverige of dwepende manier gebracht!” Karen

INDIVIDUEEL

Mindfulness kan je ook individueel volgen. Het programma is dan helemaal hetzelfde, maar wat meer toegespitst op jezelf. Je kiest in samenspraak de wekelijkse afspraken van anderhalf uur 8 weken aan een stuk.

“Ik had vooraf wat schrik om dit in groep te volgen, omdat ik normaal niet al te goed in een groep functioneer, maar dat viel reuze mee. Bedankt om me te begeleiden op deze tocht op onbekend terrrein.” Nico

met werkelijke aandacht in het leven staan